fredag den 22. januar 2010

Tips til en mørkere bordplade i råt træ.

Vi købte os et dejligt stort spisebord, sidst vi var i Frankrig på indkøbstur. Bordet har efterhånden stået et stykke tid på lageret, da jeg har været meget i tvivl om, hvad der skulle gøres ved det!
På den ene side synes jeg,  det var synd, at ødelægge den fine grønnepatinerede  maling, som der stadig var rester af, men på den anden side, vidste jeg bare, at det som bordet, som det stod, ikke ville passe ind i vores øvrige møblering, i den nyistandsatte stue.
Jeg er rigtig glad for bordets udssende og størrelse det er 180 cm langt, og der er 2 skuffer under sargen, på den ene langside, det er virkelig et rigtigt landbord!
Jeg synes bordpladen skulle være mere mørk,  jeg holder meget af den der gyldne glød, som kaffe har, så jeg lavede derfor, en meget stærk omrøring af  Nesskaffe og kogene vand. I kan se på fotoet hvor stor forskel, der er på den behandlede og ubehandlede bordplade. Når bordpladen er helt tør (  man maler vådt i vådt) og har den ønskede mørke farve, skal man give bordpladen mørk voks og eller lak til eftebehandling.
Det er vigtigt at bordpladen er meget modstansdygtig overfor spild, det er så ærgerligt at skulle gøre hele arbejdet om igen. Stellet på bordet skal være i en lys grå.

Last time we vere in France on a businness trip, we bought this dinnigtable. It is in a very good size to our dinningroom, but I was not quite satisfied with the coulor, you can see it has a nice green coulor, but it should match the other furniture in the room, so we are going to paint the legs light gray.
 I discided to paint the topplate in pine, with instant coffie, because I love the deep glow coffie has. You can see the picture with half coffie and half plaine.
You shall always remember to paint wet in wet, other weise the plate will get darker spots.
After you have paint with coffie one or two times, you shall protect the surface with vax or lack.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

På forhånd tak fordi du vil bruge 1 min. på lige at smide en kommentar, en tanke eller ris/ros til bloggen:)
Hvis du har en blog, så send mig endelig et link...

Hjertlig Hilsen Lene

Thank you so much for leaving me a comment, some thoughts or feedback!- Means alot to me:)
Please send me a link to your blog and i will post it :)

XoXo
Lene